Treeni Q&A osa 2: Ruoka, Lisäravinteet, Lepo

Moikka!
Ja tervetuloa Treeni Q&A:n toiseen osaan. Tässä osassa vastailen teidän kysymyksiin liittyen ruokaan, lisäravinteisiin ja lepoon. Eiköhän mennä katsomaan, minkälaisia vastauksia teidän kysymykset sai!
1. Kuinka paljon kaloreita syöt päivässä? Ja kuinka paljon pitää olla plussakaloreita, jotta lihasmassa kasvaisi? Mä en edes tiedä tarkalleen mun päivittäistä kalorimäärää, mutta veikkaan sen olevan vähän yli 1800 kcal ellei jopa enemmänkin. Plussakaloreihin en osaa oikein vastata, koska kaikki riippuu niin monesta asiasta. Muistat vain syödä riittävästi päivittäin.                                                                         2. Noudatatko tarkkaa rutiinia ruuan suhteen? Pyrin syömään terveellisesti joka päivä. Kunnon kotiruokaa, salaattia ja vihanneksia. Välillä viikonloppuisin saatan käydä syömässä pitsaa tai kebabbia, sitä en kiellä itseltäni pois.                                                           3. Jos kaveris pyytää sua kahville, niin otatko leivonnaisen kanssa? Joskus saatan ottaa esimerkiksi jonkunlaisen kakun palan, mutta loppupelissä todella harvoin otan mitään leivonnaista. Riippuu siitä, tekeekö mieli vai ei.
4. Mitä sä syöt päivän aikana? Aamulla syön kaurapuuroa, marjoja ja leipää. Jos olen syönyt aamupalan aikaisin, saatan syödä leipää välipalaksi ennen lounasta. Lounaalla syön yleensä kanaa tai jauhelihaa, parsakaalia ja paistettua kananmunaa. Lounaan ja päivällisen välissä syön paistettua kananmunaa, johon olen sekoittanut tomaattia ja kinkkua. Välillä syön myös leipää. Päivällisellä syön joko makaroonia, spagettia, perunaa tai riisiä, sekä kalaa, kanaa tai jauhelihaa. Sen lisäksi myös teen siihen salaatin. Iltapalaksi syön paistettua kananmunaa, leipää ja puuron.


5. Mikä on sun ehdoton lempivälipala? Miksi?  Tykkään yleensä syödä välipalaksi leipää, kananmunaa ja joskus jonkun proteiinivanukkaan. Saatan myös juoda proteiinijuoman välipalalla. Tykkään siitä, ettei välipala täytä liikaa, mutta sillä jaksaa lounaaseen tai päivälliseen asti.
6. Suositteletko riisikakkuja välipalaksi?
Riisikakut ovat ihan hyvä välipala, mutta loppupelissä ne eivät vie nälkää kovin kauaksi aikaa pois. Esimerkiksi ruisleipä olisi mielestäni parempi välipalavaihtoehto, kuin riisikakut
7. Pyritkö syömään mahdollisimman vähän herkkuja vai ostatko kaupasta suklaapatukan, jos tekee mieli? En kiellä itseltäni herkkuja pois, mutta pyrin rajaamaan karkin syönnin viikonlopulle. Arkisin koitan olla syömättä herkkuja, mutta jos haluan suklaapatukan kaupasta, niin kyllä mä sen saatan ostaa.                                        8. Jos sä meet leffaan, niin mitä sä otat leffaevääks? Haluaisin ite keksiä jonkun kevyemmän vaihtoehdon kuin perinteiset karkit ja popparit, joten kerro toki omat leffaherkkus! Yleensä mun leffaeväisiin kuuluu pienet popcornit, mutta ei aina. Saatan ostaa kaupasta pähkinöitä leffaan, koska rakastan pähkinöitä ihan sairaasti. Sen lisäksi juomana mulla on yleensä Coca Cola Zero tai joku makuvichy.

9. Mitä lisäravinteita sä käytät? Tämän postauksen kuvien kuvateksteistä löydät näiden lisäravinteiden maut. Mutta PWO:ksi sekoitan Vapor X5-merkkistä Pre-workout-jauhetta ja Chained Nutritionin EAA:ta. Treenin aikana juon sekoituksena Starnutritionin Intraa sekä saman merkin Malto Flex-puree. Maltoo vois ottaa myös treenin jälkeen, mutta olen huomannut sen paremmaksi itselleni kun juon sen treenin aikana. Palautusjuomassa kaikki tuotteet ovat Starnutritionilta. Sekoitan Whey-80:tä, BCAA 4:1:1:tä ja Creatine Monohydratea. Kreatiinia otan palautusjuoman lisäksi kolme kertaa päivässä, eli yhteensä neljä kertaa.                                                                    10.Haluan kuulla sun lempparitreenijuoman! Eli jos sulla on useempaa lisäravinnetta siinä, niin mitä ja paljon? Kerro myös auttaako se viemään treenin loppuun asti  Olen tykännyt nyt kovasti tuosta sekoituksesta minkä kerroin edellisessä kysymyksessä. Starnutritionin Intraa ja Maltoa. Mielestäni tämä juoma ei ole niin hirveästi vaikuttanut, ehkä ihan vähän tullut kestävyyttä. Mutta PWO:n avulla olen saanut todella paljon energiaa ennen reeniä ja reeni kulkee todella hyvin loppuun asti.


11. Minkälainen unirytmi sulla on? Nyt kesällä olen nukkunut öisin reilu seitsemän tuntia joka yö. Mutta koulun aikana nukun noin seitsemän ja puoli tuntia. Olen kokenut nämä määrät hyväksi itselleni.                                                                                                       12. Oon lukenut useemman kisaajan blogeja ja saanut selville sieltä sen miten he palautuvat treenistä, mitä tekevät lepopäivinä ja onko heillä jokin extrahyvä palautusjuoma? Nyt haluan että sä kerrot oman näkemyksesi ja otat kantaa tähän. Joka ilta treenin jälkeen venyttelen ja rullailen läpi treenatut lihakset, näin ne eivät ole niin älyttömän kipeät seuraavana päivänä. Sen lisäksi uni on todella tärkeää palautuksessa, koska lihakset kasvavat levossa.
Noora

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
,
Olipa kattava postaus! Sain itselle vähän vinkkejä lisäravinteista, kiitos siitä!
Joona
,
Päätit näköjään ottaa pienen massakauden kun neljä kiloo Maltoo tilannu. Käytän muuten itse joitakin samoja lisäravinteita ja itsekin olen tykännyt niistä!
Niina
,
Näin sinut mun mielestä tuossa kesän alussa Freshillä treenaamassa! Omistat aivan tajuttoman upean vartalon!
Anonyymi
,
Pakko kysyä. Onko sulla ikinä tullut oloa että treenaaminen olis vaan pakkopullaa ja niin sanotusti tapariippuvuus? Koska mä treenaan 6-7 kertaa viikossa ja nyt on ekaa kertaa tullu olo, että se on vaan riippuvuus. En osaa enää syödä mitään herkkuja koska jotenkin alkaa hävettää oma vartalo heti.