Treeni Q&A osa 1: Treeni ja kisaaminen

Moikka!
Ja tervetuloa kysymyspostauksen ensimmäisen osan pariin. Tässä osassa käsitellään itse treenaamista ja kisaamista ja vastailen tietysti teidän kysymyksiin näistä aiheista. Sain kysymyksiä ihan kiitettävän määrän, joten oli järkevämpi jakaa tämä kahteen osaan, kuin tehdä yksi TODELLA pitkä postaus. Seuraavassa osassa käsitellään sitten ravintoa, lepoa ja lisäravinteiden käyttöä! Mutta nyt vastailen kysymyksiin!
Minkälainen urheilutausta sulla on? Olen harrastanut pienestä pitäen urheilua. Jalkapallo tuli eskarissa ja sitä pelasin seiskaluokkaan asti. Jalkapallon lisäksi suurimmassa roolissa on ollut lentopallo, jota olen pelannut nyt 7 vuotta ja kahdeksas on alkamassa.
Miten päädyit treenaamaan salille? Meillä oli yläasteella, tyyliin seiskaluokalla liikunnassa kuntosalivuoro. Jotenkin se tuntui musta kivalta, mutta siihen aikaan siellä käyminen ei ollut aktiivista. Jotenkin aloin kiinnostua treenaamisesta enemmän ja enemmän, ja aktiivisesti aloin käydä yhdeksännen luokan lopulla. Tällä hetkellä nautin treenaamisesta ja saan siitä hyvän olon, mutta tulee päiviä jolloin ajatus salille lähdöstä ahdistamaan.
Miksi haluat kisata juuri bikini fitnesissä? Tämä on itseasiassa vielä auki, että kisaanko tulevaisuudessa bikini fitnesissä vai body fitnesissä. Molemmat kiinnostavat todella paljon, mutta ne ovat kumminkin erilaiset lajit toisistaan. Body fitnesissä kasvatetaan enemmän lihasmassaa kuin bikini fitnesissä. Mutta tämä on vielä auki, että kummassa tulen kisaamaan.
Mitä mieltä sun lähipiiri on sun tulevaisuuden suunnitelmista? Olen kertonut mun äitille ja Matille asiasta. Äiti ja Matti on ihan hyvillä mielillä, varsinkin Matti tukee mua tässä asiassa. En ole halunnut vielä kertoa koko suvulle, koska suunnitelmat ovat kumminkin vielä todella auki.
Mikä on sun lempitreeni? Rakastan ehdottomasti selkätreeniä tai toinen ehdoton lemppari on olkapäätreeni. Moni varmasti olisi luullut mun vastaavan tähän pakaratreenin, mutta haluan kasvattaa tällä hetkellä selkää leveemmäks ja olkapäitä pyöreämmäksi, joten rakastan niiden treenamista. Tietysti treenaan pakaraa ja tykkään treenata sitä, mutta tällä hetkellä ns. ”rakennusurakan” alla ovat nämä kaksi lihasryhmää.
Mikä on sun lempiliike salilla? Ehdottomasti sumomave tai viparit. Olen jotenkin päässyt sumomaven ytimeen ja saan tuntumaan sen suoraan hanurissa. Voin sanoa, että kyseessä on liike, joka tuntuu, jos osaa tekniikan ja tekee sen oikein. Viparit ovat myös liike, jota rakastan tehdä. Varsinkin pudotussarjaa, jolla saan hyvän pumpin aikaiseksi olkapäihin!
Teetkö kuinka monta kertaa viikossa Aerobista? Tällä hetkellä mulla on aerobinen vähäistä. Tavoitteena on kasvattaa lihasta, mutta teen n. pari kertaa viikossa Hiit-treenin. Varsinaista aerobista en tällä hetkellä tee.
Monta kertaa käyt viikossa salilla? Käyn 5-6 kertaa viikossa salilla. Kuusi treeniä teen ainoastaan silloin, jos keho ei tunnu väsyneeltä ja on hyvä mieli lähteä salille.
Pidätkö kevennettyjä viikkoja? Jos pidät niin kuinka pitkällä aikavälillä? Pidän kevennettyjä viikkoja n. viiden viikoin välein. Silloin yleensä teen todella kevyillä painoilla treenin tai jopa pelkän kuminauhan avulla. Kevennetyillä viikoilla tulee myös käveltyä/juostua enemmän, kuin mitä käyn sillä viikolla salilla.
Voitko kertoa sun treenipäivät? Niiku et minä päivänä mitäkin ja kuinka monta kertaa treenaat tietyn lihasryhmän viikossa? Treenaan takareidet/pakarat kaksi kertaa viikossa, yleensä alkuviikosta ja loppuviikosta. Olen huomannut tämän toimivaksi omalla kohdalla, joten siksi näin. Etureidet treenaan kerran kahdessa viikossa, koska omistan suhteellisen dominoivat etureidet. Joissain liikkeissä etureidet ottavat tuntuman, joten haluan treenata niitä ns. vähän. Pohkeet treenaan kerran viikossa, etureisien kanssa ja jommassakummassa pakara/takareisitreenissä. Treenaan rintalihakset, ojentajat ja hauikset kerran viikossa, välillä saatan tehdä jotain pientä pumppausta hauikselle. Riippuen ihan fiiliksestä. Selän treenaan joka toinen viikko kaksi kertaa ja joka toinen viikko kerran. Olkapäät teen selkätreenin yhteydessä, joten niillä pätee sama homma. Kaksi kertaa joka toinen viikko ja kerran sit joka toinen viikko. Mulla ei ole tiettyä viikonpäivää, milloin esimerkiksi treenaan selän tai rinnan. Tietysti jos on kyseessä selälle tuplatreeniviikko, niin treenipäivät ovat viikon alussa ja lopussa.
Jos et tietäisi fitnesskisaamisesta mitään, niin mitä sä ajattelisit siitä? Todennäköisesti ajattelisin samanlailla, miten suurin osa ihmisistä ajattelee. Off-kausi on järjetöntä treenaamista ilman lepoa ja dieetillä vedetään paino lähelle anoreksiarajoja. Mutta olen kumminkin perehtynyt tähän lajiin aika paljon, joten ajatusmaailmani on todella erilainen.

Kuka fitnesskisaaja on sulle se motivaation lähde ja ketä sä ihailet? Yksi suurimmista motivaation lähteistä on ehdottomasti Piia Pajunen. Kyseessä on siis vaparifitness-kisaaja, joka voitti toukokuun lopussa Toronto Pro Show:n ja sai paikan Olympiaan. Siinä on ihminen, joka on aina niin iloinen snapchatissa ja instagramissa. Suosittelen käydä katsomassa Instagramista piiapajunen.
Minkälainen sun ihannekroppa olisi? Ihailen vartaloa, jossa on lihasta mutta se näyttää terveeltä. Mielestäni jatkuvasti todella alhainen rasvaprosentti ei näytä hyvältä, tietysti kisadieetti on ihan eri asia. Mutta jos saisin itselleni ihannekropan, niin siinä olisi suhteellisen lihaksikas selkä, pyöreät olkapäät ja jaloissakin lihasta. Toki ne vatsapalatkin voisivat vähän pilkottaa.
Tulipa tästä pitkä vastauspostaus, vaikka piti jakaa kahteen osaan sen takia juuri. Mutta toivottavasti jaksoitte lukea loppuun asti! Toinen osa tulee ensi viikon sunnuntaina! Toivottavasti saan siitä tehtyä vähän lyhyemmän!
Noora





Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
,
Vaikutat just sellaselta ihmiseltä, josta vois tulla personal trainer ammatiltaan. Ootko miettiny sitä jatko-opinnoiksi?
Anonyymi
,
Kävin katsomassa sun “mainostuksesta” Piia Pajusen Instagramin ja päädyin lisäämään hänet snapchatissa. En kyllä yhtään ihmettele miks se motivoi sua, sai mutkin lähtemään salille!
Reetta
,
Mitä mieltä olet about 14 vuotiaista tytöistä, jotka treenaavat 6 kertaa viikossa ja kuuluvat tyyliin johonkin kisatiimiin?
Anonyymi
,
Huomaan selkeää kehitystä tässä sun blogiurassa. Luin kaikki postaukset ihan alkuun asti ja kyllä huomaa selkeän eron. Nyt tän kesän postauksissa kuvissa on ollut yhteinäinen teema, joka tekee tekstistä mielenkiintoisen. Alussa kuvien laatu ei näyttänyt miltää parhaimmalta mitä se on nyt esimerkiksi.
nooraemilia,
Kiitos paljon! Toinen osa tulee ulos lauantaina kello 18.00 😊
nooraemiliablog.wordpress.com
nooraemilia,
nooraemilia,
Itseasiassa oon alkanut tässä lähiaikoina miettimään sitä. Mutta luulen että jos siihen luen ni se on sivutyö koska haluan sairaanhoitajaksi.
nooraemiliablog.wordpress.com
nooraemilia,
Piia on kyllä upea ihminen, mitä olen hänen kanssaan Snapchatin välityksellä jutellut!
nooraemiliablog.wordpress.com
nooraemilia,
Mielestäni noin nuorien ei pitäisi treenata noin montaa kertaa viikossa. Pari kertaa viikossa riittää, koska 14 vuotiaat on kumminkin kasvuvaiheessa vielä.
nooraemiliablog.wordpress.com
nooraemilia,
Jooo olen huomannut saman että kehitystä on tapahtunut! Tykkään nykyään todella paljon tyylistä millä tavalla kuvaan esimerkiksi tuote-esittelyt! 😊
nooraemiliablog.wordpress.com