Treenaamisen ABC: osa 2

Moikka!

Tämän postauksen piti tulla jo eilen sunnuntaina, mutta  mä onnistuin mokaamaan tuon ajastuksen kanssa. Sain Wordpressin sovelluksesta ilmoituksen, että julkaisusi julkaistaan 15.11.2017. En tiedä tosiaan mitä tässä tapahtui, mutta nyt saatte tämän Treenaamisen ABC:n toisen osan !
Kreatiini: Kyseessä on elimistön luonnollinen aine, jota meidän keho pystyy tuottamaan itse. Kreatiinia voi saada ruuasta, mutta esimerkiksi punaista lihaa pitäisi syödä kilokaupalla päivittäin, jotta kreatiinin päivittäinen saanti olisi täytetty. Itsekkin käytän kreatiinia päivittäin ravintolisänä. Kreatiinin avulla pystyt treenaamaan korkeammalla rasitustasolla ja palautumaan nopeammin.
Lepo: Edellisessä treenaamisen ABC:ssä puhuin hyvinvointikohdassa jo hieman levosta. Kuitenkin palataan nyt siihen. Jokainen ihminen tarvitsee lepoa jaksaakseen. Kroppakin tarvitsee lepoa, jotta se jaksaa suoriutua päivän askareista ja treeneistä. Itsellä on tärkeää pitää lepopäivä tai välillä jopa kaksi lepopäivää silloin, kun kroppa oikeasti tuntuu todella väsyneeltä ja raskaalta. Joka viikko kuitenkin pidän lepopäivät, vaikka kroppa ei välttämättä aina tuntuisi väsyneeltä.


Motivaatio: Ekassa osassa puhuin inspiraatiosta ja nyt vuorossa on motivaatio. Mä saan motivaatiota erilaisista kisavideoista (tämän syksyn NFE:n kisavideot on vahva motivaation lähde tällä hetkellä). Sen lisäksi esimerkiksi Piia Pajunen on mulle suuri motivaation lähde, koska hän on saavuttanut omia unelmiaan. Hän on päässyt kisaamaan Olympiassa, joka on itsellenikin suuri unelma.
Nauttiminen: Jos sä et nauti siitä mitä sä teet, ei sen tekeminen kauaa innosta. Yleensä käy silleen, että ei jaksaisi lähteä salille edes tekemään treeniä vaan jää kotiin katsomaan netflixiä tms. Mulla tulee lentopallon suhteen joka vuosi sellainen ajanjakso, kun en nauti lentopallon pelaamisesta. Silloin yleensä otan hetken taukoa koko harrastuksesta ja etsin sen nauttimisen fiiliksen uudestaan. Treenaamisen suhteen niin ei ole käynyt, ainakaan kovin vahvasti. Suosittelen aina ottamaan omaa aikaa ja etsimään sen fiiliksen siihen tekemiseen takaisin, jotta siitä pystyisi myös nauttia kunnolla!
Opettele: Tätä ei varmasti voi liikaa korostaa. Jokaisen pitäisi opetella tekniikat kuntoon pienellä painolla. Itsekkin olen näin tehnyt ja vieläkin teen pienellä painolla joitakin liikkeitä. Mieluummin tekee liikkeet puhtaasti ja saa tuntuman treenattavaan lihakseen, kuin alkaisi rykimään 100kg ylätaljassa tekniikka päin honkia. Siinä rikkoo ajanmyötä ainoastaan vain ittensä.
Proteiini: Nykypäivänä on todella paljon erilaisia proteiinilisäravinteita. Ihminen pystyy myös saamaan proteiinia ruuasta, mutta yleensä treenaajat joutuvat käyttämään myös lisäravinteita. Itse käytän Whey100:sta ja Whey80:sta. Molemmat ovat Star Nutrition -merkiltä. Mutta jos esimerkiksi olet vegaani, niin nykyään löytyy myös vegeproteiinia. Kannattaa vaan googlailla ja etsiä tietoa mikä sopisi sinulle.

Ravinto: En tosiaan keksinyt Q-kohtaan mitään, joten hypätään suoraan R:ään. Jokainen ihminen tarvitsee ravintoa jaksaakseen. Yleensä pärjää ilman erityisiä ruokavalioita vaan ihan tavallinen kotiruoka kelpaa oikein mainiosta. Itsellänihän on ruokavalio, jota noudatan päivittäin mutta suosittelen syömään kyllä ihan kotiruokaakin.
Tässä oli toinen osa treenaamisen ABC:tä. Vielä on jäljellä yksi osa, mutta sen ajankohdasta ei ole ihan varmuutta! Toivottavasti tykkäsitte tästä postauksesta! Jättäkää muuten alas kommenttia kiinnostaako teitä joulukalenteri vai ei!
Noora

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anni
,
Osaat kyllä hyvin kertoo treenaamisesta ja lisäravinteista!
Minttu
,
Jatka samanlailla kirjottamista niin pääset kyllä pitkälle tän blogis kanssa! 😊
Netta
,
Taas oli hyötyä tästä postauksesta! Toivottavasti sulta saadaan pian treenivideota!! 😊
Reetta
,
Saanko kysyä sulta vinkkiä yhteen asiaan? Oon nyt käynyt nelisen kuukautta salilla mutta tuntuu etten saa treeniä tuntumaan oikeissa lihasryhmissä, niin mikä voisi olla vikana?
Linnea
,
Oon seurannut sun snäppihöpinöitä nyt pari kuukautta ja sua on hauska kuunnella! Sun ääni on niin persoonallinen ja en oikeastaan osaisi kuvitella sua ilman R-vikaa!