Matkani kisalavalle - OSA 1: Voiko fitness tehdä onnelliseksi? 1/2 + kisadieettikuulumisia

Moikka!

Aloitan tämän postaussarjan ns. puhtaalta pöydältä. Tosin olen postauksen loppuun linkannut muutamat videot, joita olen tehnyt perjaatteessa tähän samaiseen sarjaan. Tulen jatkossakin tekemään joitakin videoita liittyen tähän blogisarjaan, mutta pääpaino on tekstimuodossa olevilla postauksilla. Tässä osassa me syvennytään siihen, voiko fitness lajina (koostuu monista eri alalajeista) oikeasti tuottaa onnellisuutta vai onko se pelkkää rääkkäämistä, sekä kuulette vähän alkufiiliksiä viime viikolla alkaneesta kisadieetistä. Tulen jakamaan tämän Matkani kisalavalle ensimmäisen osan kahteen osaan, sen takia koska tästä tulisi liian pitkä ja sekava lukea. Tässä osassa paneudutaan treenaamiseen ja siihen liittyviin asioihin. Seuraavassa osassa on vuorossa sitten ravintopuoli.

Itselläni oli vielä pari - kolme vuotta sitten ajatukset fitnessistä ihan erilaiset, mitä ne on nykyään. Toki mielipiteisiin on vaikuttanut se, että itse harrastan lajia (bikini fitness) ja näin sen uusin silmin itse lajin sisältä. Ajattelin aina, kuinka vuoden ympäri kisaajat ovat rasvattomassa kunnossa ja todella tiukalla ruokavaliolla. Unohtamatta aivan älyttömän kovaa treenaamista. 2017 keväällä, eli vuosi sitten aloin tutkimaan fitness -scenee enemmän sekä katsomaan paljon erilaisia dokumentteja aiheesta. Opin sen, että kisaajilla on myös muutakin elämää kuin pelkkää kuntosalia ja gramman tarkkaa ruokavaliota. Tätä monet eivät vain usko.

Monia järkyttää se määrä, kuinka usein treenaan viikossa. Salitreenejä teen keskimäärin viisi/per viikko ja siihen päälle mahdolliset lentopallotreenit sekä nyt kisadieetillä mukaan tulleet aerobiset. Parhaimmillaan treenejä kertyy reilu 8 kappaletta, mutta todellisuudessa tuo ei ole niin suuri määrä. Tiedän urheilijoita jotka treenaavat jopa 20 kertaa viikossa. Saan myös kyselyitä siitä, kuinka kerkeän esimerkiksi tekemään viikon aikana kahdeksan treeniä, kun joillekkin kolmen treenin saaminen aikatauluun tuottaa vaikeuksia. Helpoiten sanottuna se vaatii järjestelyä. Snäpissä oonkin puhunut, että itse teen aamuaerobisen pyöräilemällä salille ja sitten salilla itse treeni. Näin onkin jo yhtäkkiä tehty 2 treeniä viikon treeneistä tehty. Viisi sali treeniä ja siihen päälle aerobiset + lenttistreenit hoituvat oikeasti yllättävän sulavasti, vaikka tuntuisikin että aikaa ei vain ole. Jokaisella on päivässä keskimäärin 4h ylimääräistä aikaa, tästä salitreeniin menisi maksimissaan puoltoistatuntia (tosin joillain voi olla päälle tunninkin aerobiset). Mutta jos normaalisti ns. ylimääräisen ajan käyttää netflixin katselemiseen ja silti valittaa kun ei kerkeä salille, kannattaa miettiä kumpi todellisuudessa on tärkeämpää/järkevämpää. Tottakai minullakin on aivan totaalilepopäiviä, jolloin makaan sohvalla katsoen leffoja mahdollisesti koko päivän. Mun lepopäiviin kyllä kuuluu myös kehonhuoltoa eli venyttely ja rullailu onnistuu aivan loistavasti leffan katsomisen ohessa!

Monesti ihmisiltä puuttuu motivaatio tekemiseen. Treenejä skippaillaan milloin mistäkin syystä ja yhtäkkiä huomaa taukoa tulleen parisen kuukautta. Itsellänikin on ollut näitä hetkiä varsinkin valmennusta ennen ja valmennuksen alussa. Muistan vieläkin kun vedin yhtenä viikkona 5 treeniä kolmeen päivään, koska milloin särki päätä ja milloin oli vaan niin kiire. Pikkuhiljaa aloin löytää sellaisia motivaation lähteitä, joiden avulla haluaisin lähteä samantien treenaamaan. Itseäni myös motivoi todella paljon mun omat henkilökohtaiset tavoitteet. Ei kannata laittaa esimerkiksi laihdutusprojektissa samaa tavoitetta kuin naapurin Pirkko laittaa. Tästä seuraa pienimuotoinen kilpailuasetelma --> motivaatio loppuu todella nopeasti jos Pirkko pudottaa neljä kiloa kahdessa viikossa kun itse pudotat ainoastaan kilon samassa ajassa. Sen lisäksi tavotteiden kannattaa olla realistisia tai sellaisia, jotka pystyt saavuttamaan kovalla työllä. Jollekkin -35kg/vuodessa on realistinen tavoite kun jollekkin samassa ajassa -15kg on realistista.

Omista tavotteistani olen jonkin verran puhunut, mutta päätavoitteena olisi saavuttaa finaalikuusikossa paikka sitten syyskuussa. Jos tavoitteet ja motivaationlähteet ovat kunnossa, huomaa aika nopeasti sen motivaation suurudeen treenaamisen suhteen. Välillä on okei pitää ns motivaatiolomaa, jos vain tavoitteet sallivat sen. Tätä olen harrastanut lentopallon kanssa, koska yksinkertaisesti tämä kausi on ollut itelle todella raskas. Motivaatio tekemiseen on ollut hukassa, mutta parista viikosta kuukauteen kun on pitänyt taukoa treeneistä, niin on motivaatio korkeammalla. Saman asian ajaa totaalilepoviikko tai lepoviikko, jossa on ainoastaan kevyttä aerobista. Lepoviikon avulla saa ajatukset muualle salista ja treenaamisesta, ja samalla kerättyä energiaa ja fiilistä tuleviin treeneihin.

Niin bloggaamisessa kuin juuri aiheena olevassa treenaamisessa pätee sama asia, tekemisestä pitää nauttia. Tottakai tämä pätee melkeinpä jokaisessa asiassa, mitä teet arjessa. Jos en nauttisi bloggaamisesta, ei postauksia tulisi kuin ehkä kerran kahdessa viikossa ja fiiliksen puuttuminen välittyisi teksteistä selkeästi lukijalle. Vähän samanlailla se toimii treenaamisen kanssa. Jos et nauti treenaamisesta, tulee suoritus tehtyä helposti puoliteholla. Näin ollen lihas ei saa tarpeeksi rasitusta kehittyäkseen, etkä huomaa tuloksia yhtä nopeasti kuin mitä huomaisit niitä, jos treeni olisi tehty täydellä teholla.

Voin itsekkin myöntää, että välillä on päiviä milloin ei vain yksinkertaisesti kulje. Tuntuu että sarjapainot on tippunut edellisestä kerrasta kolme kiloa ja tuntuma jää jonnekkin huitsin nevadaan. Monesti käy mielessä se, että no teen tämän treenin jotenkin sinne päin ja seuraavalla kerralla sitten taas täysiä. Tämähän olisi tilanne, jos olisi tarkoitus tehdä kevyt viikko treenien suhteen. Tottakai minullekkin tulee niitä päiviä kun treenin tekeminen on aivan paskaa suoraan sanottuna ja haluaisin vaan lähtee himaan karkkikaupan kautta. Yleensä näissä tilanteissa vaan auttaa treenin painaminen loppuun, sen jälkeen tuntea se "voittajafiilis" ja mennä tyytyväisenä kotiin. Mä nautin treenaamisesta ja rakastan lähteä salille, mutta ei munkaan treenit ole aina ruusuilla tanssimista.

Tulen tekemään tähän samaan asiaan liittyen tosiaan toisenkin postauksen, jossa paneudutaan enemmän siihen ruokavalioon ja sen tarkkuuteen. Halusin keskittyä erikseen niin treenaamiseen kuin ruokavalioasioihin ihan sen takia, jotta pystyn kertomaan teille kunnolla omat ajatukset kaikesta näistä ennakkoluuloista ja ajatuksista fitnesstä kohtaan. Mutta haluan sanoa sen, vaikka mulla onkin paljon treenejä viikossa, pystyn olemaan aito oma itseni sekä onnellinen. Mulla on aikaa hoitaa duunit ja koulu huolella sekä nähdä mun ihania ystäviä, poikaystävää ja perhettä. En mä koe, että fitness ja sen mukana tullut säännöllinen treeniarki pilaisi minun sosiaalisia suhteita. En mä tätä hommaa tekisi tai vaivautuisi sinne salille kuutta kertaa viikossa, jos mä en olisi onnellinen tämän lajin parissa.

Videot liittyen mun matkaan kisalavalle:
Fitness Q&A
Vatsalihastreeni

Haluan myös lyhyesti kertoa kisadieettikuulumisia. Tosiaan viime viikolla starttasi tämä urakka kohti 16.9 Espoon Kulttuurikeskuksella olevia kisoja. 23 viikkoa olisi aikaa saada paketti kireäksi ja kunto hyväksi. Alkudieetti on mennyt todella hyvin, pieniä kiukkukohtauksia lukuunottamatta. Snäpissä puhuinkin siitä, kuinka välillä olisi valmis maksamaan tai tekemään ihan mitä tahansa yhdestä laku- tai geishapatukasta. Mun suurinta heikkoutta nimittäin on nuo kaksi makeista. Olen kuitenkin pystynyt hillitsemään haluni muistuttelemalla itselleni omista tavotteista ja miksi olen tähän leikkiin ryhtynyt. Tulen kertomaan tarkemmin näitä kuulumisia dieetin edetessä, koska en tosiaan vielä ole kauaa kerennyt tätä kokemaan. Tulen varmasti sosiaalisissa medioissa (Snapchat & Instagram @noorahakanen) päivittelemään useammin näitä kuulumisia mutta sitten täällä blogin puolella aina kerralla vähän laajemmin. Tähän blogisarjaan tosiaan voi tulla tälläsiä ajatuspostauksia liittyen fitnessiin, ruokaan ja muihin vastaaviin aiheisiin, sekä paljon muuta. Jokainen osa ei siis ole tavallista kisadieettihöpinää!

Noora

Tykkää-merkinnät

Kommentit