5+2 vinkkiä kuinka herätä virkeämpänä aamulla

Moikka!

Mulla oli sekä Instagramissa että täällä blogin puolella vähän kyselyä tästä postauksesta. Tiedän, että alunperin lupasin vastailla teidän lähettämiin kysymyksiin. Mutta halusin kuunnella teidän toiveita ja enemmistö halusikin kuulla vinkkejä aamuihmiseksi tulemiseen. Nämä on sellaisia asioita/vinkkejä joilla olen itse tullut paremmaksi aamuihmiseksi. Käytin näitä varsinkin välidieetillä, kun piti herätä aamuaerobiselle, mutta on nämä vieläkin käytössä. Haluan myös muistuttaa teitä, että teillä on sunnuntaihin aikaa käydä laittamassa mulle kysymyksiä tämän postauksen kommenteihin. Ja monet teistä kysyy sitä, että näkyykö teidän sähköposti osoite muille kuin minulle, niin ei näy! Se vaaditaan ainoastaan turvallisuussyistä ja URL-osoitteeseen ei tarvitse laittaa mitään!

1. Nuku riittävästi. Moni varmasti ajattelee nukkuvansa riittävästi kun yön aikana tulee unta kahdeksan tuntia. Mutta oletteko ikinä miettineet sitä, kuinka monta tuntia tuosta on sitä syvää unta. Puhelimiin on saatavilla erilaisia sovelluksia, joiden avulla pystyy selvittämään syvän unen määrän ja itsekkin käytän sellaista kun tuntuu, että unenlaatu on heikkoa. Monet ei myöskään osaa yhdistää puhelinta + unta toisiinsa. En varmasti ole väärässä kun väitän monilla olevan vaikeuksia nukahtaa sen jälkeen kun on laittanut puhelimen pois. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, kun aivot alkaa tuottamaan melatoniinia eli ns. yöhormonia kun puhelimen valo sammuu. Vaikka puhelimessa olisi silmien mukavuus -asetus, joka vähentää sinistä valoa, luulee aivot puhelimen valoa päivänvaloksi. Tästä johtuu se, että puhelimen käytön aikana ei välttämättä väsyttäisikään niin hirveästi. Nykyään itse pyrin vähintään puoli tuntia ennen nukahtamista laittaa puhelimen pois ja lukea esimerkiksi kirjaa. Näin aivot alkavat pikkuhiljaa tuottamaan melatoniinia enemmän ja syvänunen määrä lisääntyy.

2. Laita puhelin yöksi sellaiseen paikkaan, että joudut nousemaan sängystä sammuttaaksesi herätyksen + älä torkuta herätystä. Tässä nyt perjaatteessa on kaksi vinkkiä, mutta liittyvät samaan asiaan. Tein tätä jo silloin, kun asuin vielä porukoiden luona. Jouduin heräämään parhaimmillaan bussiin 5.30, jotta ehdin 8.15 alkavalle tunnille. Moni varmasti ajattelee, että helposti sinne sänkyyn menee takaisin. Siinä onkin se juju, että kun olet noussut jo sieltä sängystä sammuttamaan herätyksen, mene tekemään normaalit aamurutiinit (kasvojen ja hampaiden pesu yms). Näin ollen kroppasikin tajuaa "herätä" tokkurasta ja päivä voi alkaa paremmin. Yhtälailla voit ne somet selata aamupalaa tehdessä ja syödessä kuin sängyssä. Ja moni varmasti pystyy myöntää torkuttavansa ehkä jopa useampaan otteeseen herätystä. Siinä tulee toinen asia, mitä ei kannata tehdä. Ja torkuttaminen voi tuntua jopa turhalta siinä vaiheessa, kun olet jo joutunut nousemaan sängystä sammuttamaan sen ensimmäisenkin herätyksen.

3. Herättyäsi laita valot päälle mahdollisimman pian ja pistä myös musiikkia soimaan sopivalla äänenvoimakkuudella. Mä teen iltaisin sillein, että sammutan makuuhuoneen jalkalampun irrottamalla töpselin irti seinästä. Näin ollen aamulla kun laitan töpselin seinään, menee lamppu päälle. Tämän jälkeen laitan Spotifystä yleensä Acoustic Covers -soittolistan soimaan, en aivan hiljaiselle mutta en myöskään ihan täysille. Tietysti voit yhtälailla laittaa jonkin sarjan pyörimään esimerkiksi Viaplaysta tai vaikka youtubesta jonkun videon. Jos prosentteina pitäisi äänenvoimakkuus sanoa, niin noin 60% voimakkuudelle. Valot ja "ulkopuolinen" ääni herättävät kroppaa tulevaan päivään ja tämä yhdistettynä noihin muihin kohtiin, luulisi heräämisen onnistuvan ainakin vähän paremmin!

4. Pese kasvosi heti herättyäsi viileällä vedellä + juo iso mukillinen kylmää vettä. Nyt varmasti ymmärrätte mistä otsikossa oleva 5+2 tulee. Mutta fakta on se, että viileä vesi virkistää oloa ja tekee olosta todella freshin. Mä yleensä ensimmäisenä huuhtelen kasvot viileällä vedellä ja sen jälkeen pyyhin ne vielä kasvovedellä ennen mitään kasvorasvoja yms. Sen lisäksi laitan aina edellisenä iltana sheikkerillisen vettä jääkaappiin yöksi, jotta se olisi aamulla mahdollisimman viileää. Jos olet menossa tekemään esimerkiksi treenin tyhjään vatsaa, tekee iso mukillinen vettä olostasi vähän kylläisemmän mutta myös virkeämmän. Tietysti yhtälailla kylmä vesi esimerkiksi aamupuuron kanssa virkistää oloa.

5. Laita illalla seuraavan päivän tavarat valmiiksi. Illalla laukun pakkaaminen valmiiksi ja seuraavan päivän asun valmiiksi katsominen säästää huomattavasti aikaa aamusta. Voin muuten kertoa, että aamupalan rauhassa syönti tekee virkeämmäksi ja iloisemmaksi, kuin mitä olo olisi silloin jos joutuisi syömään aamupalan, valitsemaan asun ja pakkaamaan laukun 20 minuutissa. Silloin olo jää stressaantuneeksi ja mieli ei virkisty niin helpolla. Illalla valmiiksi katsotut vaatteet on helppo pistää päälle aamulla, jolloin myös aivot heräävät paremmin päivään. Tietysti tämäkin on ns. päänsisäinen juttu, mutta kyllä se piristää mieltä saada mahdollisuus tehdä aamutoimet kaikessa rauhassa.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle apua! Kerro myös kommentteihin, jos teit jotain näistä jo entuudestaan!

Noora

Tykkää-merkinnät

Kommentit

ainoaxberg
ainoaxberg,
Hyviä vinkkejä! 😊 Etenkin toi torkuttaminen on mulla aika iso ongelma :--D
nouw.com/ainoaxberg
LoveKatariina
LoveKatariina,

Tosi hyviä vinkkejä! Erityisesti toi et heti herättyä valoja päälle ja jotain musiikkia soimaan. =)

nouw.com/lovekatariina
noorahakanen
noorahakanen,
Tuo kohta on ollut aamujen helpotus, en tiiä sit miten mutta musiikki kyl piristää mieltä aina!
nouw.com/noorahakanen
NennaKalsi
NennaKalsi,
Näitä voisin itsekkin alkaa noudattamaan 😍👌🏼
nouw.com/nennakalsi
noorahakanen
noorahakanen,
Hei mahtavaa kuulla että nää alkoi kiinnostamaan! ❤️
nouw.com/noorahakanen